Què ens costa l’espai comunicatiu català?

Diaris catalans subvencionats 

El tripartit va repartir més de 13 milions entre els mitjans de comunicació en un any

El Govern del tripartit va destinar l’any 2010, segons es publicava al Diari Oficial de la Generalitat, (DOGC), més de 13 milions d’euros a subvencionar mitjans de comunicació catalans, dels quals més de 10 van anar destinats a la premsa impresa i la resta als mitjans digitals.

[Per a més informació sobre el tema, en concret sobre subvencions a ràdio i televisió per emetre en català, punxa aquí]

Pel que fa als diaris impresos, segons recull la vozdebarcelona.com, la conselleria de Cultura, dirigida llavors per Joan Manuel Tresserras (ERC), va subvencionar el Grup Hermes / Corporació Catalana de Comunicació, editora dels diaris Avui i El Punt, que fa dos mesos van unificar les seves capçaleres. amb més de tres milions d’euros. En concret, li va atorgar 1,5 milions d’euros per a “la convergència dels sistemes de redacció, comercials i locals”.

També va lliurar 407.018,32 euros per publicar El Punt; 378.293,62 per l’Avui; 250.000 euros per a la revista Presència, 200.000 euros per al setmanari L’Econòmic; 30.000 euros per a un número especial de Catalonia Today; 74.052,28 euros per a El 9 Nou, i 265.718,06 euros per a El 9 Esportiu de Catalunya.

Per la seva banda, el Grupo Zeta va rebre 1.261.404,02 euros per a l’edició en català d’El Periódico de Catalunya, només el 2010. A més, mitjançant l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), El Periódico va rebre 500.000 euros més per col.laborar en la “difusió del cinema en català”. També van donar 180.000 euros als suplements en català del diari Sport, Fem Sport i Sport Escolar.

El diari Ara ja havia rebut 990.000 euros del departament de Cultura mesos abans que sortís al carrer el seu primer número. L’empresa editora ho va voler justificar amb un comunicat en el qual s’afirmava que “aquestes subvencions s’haurien concedir tenint present només criteris absolutament objectivables: audiència, difusió, creixement [però] mentre això no canviï, no renunciarem a anar a totes les convocatòries que hi hagi, ja que no fer-ho seria donar avantatge als competidors”.

Un dels principals accionistes d’Ara (al costat de la Fundació Carulla, el Grup Focus o els periodistes Toni Soler, Xavier Bosch, Albert Om o Antoni Bassas, entre d’altres) és el Grup Cultura 03. Durant l’any 2010, les revistes que editen (Sàpiens, Descobrir Cuina, Descobrir Catalunya, Time Out i Petit Sàpiens) van rebre 624.289,28 euros únicament de la Conselleria de Cultura.

Els diaris comarcals o esportius també van rebre la seva part del pastís. Així, Regió 7 va ser subvencionat amb 372.020,10 euros; l’edició en català del Diari Segre, amb 542.098,70 euros; Diari de Girona, amb 240.980,66 euros; Comunicació 21, amb 195.000 euros, el setmanari El Triangle, 137.474 euros , els suplements en català d’El Mundo Deportivo, 290.000 euros; l’edició en català del diari Gol, 150.000 euros, el setmanari Segle-Zero (de l’editora del Diari de Tarragona), 130.000 euros; les revistes del grup Enderrock, 120.130 euros; dBalears, 81.302,95 euros; Diari de Sant Cugat, 26.003,10 euros; Bondia Lleida, 43.925,00 euros, la revista Escola Catalana (d’Òmnium Cultural), 4.380 euros, i El Temps 126.632,40 euros.

Les edicions en català dels diaris d’àmbit nacional també van rebre ajudes. Així, per les dotze pàgines que Público fa en català es van atorgar 410.000 euros; El País, pel Quadern de Cultura en va rebre 350.000 euros, El Mundo, pel Tendències, 50.000 euros, i el diari ADN, 156.225 euros.

Pel que fa als mitjans digitals, el Grup Hermes / Corporació Catalana de Comunicació, editor de l’Avui / El Punt, és qui més ha rebut amb 798.719,08 euros, que es reparteixen de la següent manera: 393.300 euros per a “la convergència digital de la redacció d’El Punt”; 116.204,52 euros per a la pàgina web avui.cat; 59.514,56 euros per a la web elpunt.cat, i 230.000 euros més per “la creació del diari digital El 9 Esportiu”.

El Grupo Zeta, a través d’Ediciones Primera Plana, va rebre 360.205,09 euros el 2010 per a la gestió de la pàgina web Elperiodico.cat. Diari de Girona ha rebut 157.778,79 euros per a la seva web i per “la creació d’un diari digital d’abast nacional”. Mentre que a Europa Press de Catalunya li han atorgat 120.000 euros per “potenciar el diari Europapress.cat i convertir-lo en un portal multimèdia d’informació en català i occità”.

D’altra banda, Vilaweb, el diari de Vicent Partal, va rebre 213.211,24 euros de la Conselleria de Cultura de la Generalitat. E-notícies va tenir una subvenció de 144.525,51 euros, mentre que Directe.cat va rebre 138.224,79 euros i Naciodigital.cat  120.502,07 euros (incloent altres webs del grup , com Osona.com i Viurealspirineus.cat).

Racocatala.cat, va tenir dues subvencions d’un total de 103.413,38 euros, per “millorar l’estructura del web i de l’equip humà” i Eldebat.cat 73.674,97 euros. També ha estat subvencionat Cronica.cat, a qui se li van atorgar 50.000 euros; Bondia.cat, amb 48.554,83 euros, el Grup Cultura 03, 47.315,53 euros per dos dels seus digitals: Contrapunt i Timeout; i Tribuna.cat, el diari de Miquel Sellarès que va rebre 41.727,12 euros.

Mesesport.cat, CatalunyaPress, Anoiadiari.cat, El Singular Digital, Catalan International View, Araponent.cat, Ebredigital.cat o Enderrock van tenir subvencions entre 50.000 i 20.000 euros, mentre que una trentena de digitals locals van rebre també ajudes inferiors als 20.000 euros. D’altra banda, l’Associació de Publicacions periòdiques en Català (APPEC) per a la digitalització de les revistes associades i que s’ofereixen a través del web Quiosc.cat va tenir una subvenció de 165.000 euros.

e-notícies (9.10.2011)

Sé el primero en comentar en «Què ens costa l’espai comunicatiu català?»

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*


Traducción »